Rosyjska motoryzacja w obliczu zmian: Łada Vesta z nową skrzynią biegów
Silny wpływ wojny oraz sankcje gospodarcze przyczyniły się do regresu rosyjskiego sektora motoryzacyjnego, który w pewnym momencie cofnął się o wiele lat. Wśród nielicznych pozytywnych wiadomości pojawia się zapowiedź modernizacji jednego z najpopularniejszych modeli w Rosji – Łady Vesty. Nowa wersja tej kompaktowej limuzyny ma zadebiutować na rynku w 2025 roku z nową manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.
Do tej pory Łada oferowała jedynie pięciobiegowe skrzynie manualne oraz automatyczne skrzynie CVT, co w dobie nowoczesnej motoryzacji stało się niewystarczające. Drużyna inżynierska producenta ogłosiła, że sześciobiegowa wersja skrzyni biegów zostanie wprowadzona do oferty po dziesięciu latach od wprowadzenia Vesty na rynek. Premiera nowej przekładni planowana jest na zimę 2025 roku, a pierwsze zamówienia będą przyjmowane już w lutym.
Znaczące zmiany dotyczą także innych modeli Łady, czy to kultowej Nivy, która po długim czasie odbudowy powoli dostosowuje się do współczesnych standardów. Niedawno ogłoszona modernizacja Nivy Legend wzbogaca ten model o ABS i dostosowanie do norm Euro 5, a także nowe elementy wyposażenia.
Jednakże, rosyjska motoryzacja zmaga się z trudnościami związanymi z dostępnością europejskich komponentów, co sprawiło, że wielu producentów zwróciło się w kierunku Chin w poszukiwaniu alternatywnych dostawców. W ten sposób nowe modele, takie jak Łada Vesta, mogą zobaczyć poprawę wyposażenia, takie jak automatyczna klimatyzacja czy wspomniana nowa skrzynia biegów.
Obecnie Łada Vesta oferowana jest w dwóch wersjach silnikowych: 1.6 l o mocy 106 KM oraz nowoczesnej jednostce 1.8 l o mocy 122 KM. W nowej odsłonie wprowadzony zostanie prawdopodobnie mniejszy silnik, co może wpłynąć na dynamikę jazdy i efektywność paliwową.
Nadchodzący rok 2025 zapowiada się jako czas wielkich zmian w marce. Nowy silnik w Nivie o pojemności 1.8 litra z mocą wynoszącą około 90 KM to tylko jedna z innowacji, które mają na celu poprawę doświadczeń kierowców. Mimo że Łada wciąż zmaga się z rywalizacją ze strony europejskich oraz azjatyckich producentów, finansowanie tych innowacji oraz modernizacja wybiegająca poza standardowe wyposażenie, takie jak tempomat czy podświetlane wskaźniki, powinny przyciągnąć klientów, którzy chcą mieć dostęp do nowoczesnych technologii.
Wszystkie te zmiany pokazują, że rosyjska motoryzacja, mimo licznych trudności, nie zamierza stać w miejscu i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, starając się zaimplementować nowoczesne rozwiązania. Czas pokaże, czy odstęp między rosyjską a zachodnią branżą motoryzacyjną będzie się zmniejszać, czy też nadal będzie znaczący.