Rynkiem samochodów w Rosji wstrząsa kryzys – spadki sprzedaży w segmencie premium
W obliczu narastającej sytuacji kryzysowej, nawet najbardziej zamożni nabywcy samochodów w Rosji zaczynają odczuwać skutki spadku na rynku motoryzacyjnym. Według niepokojących prognoz, które pojawiły się już w ubiegłym roku, sprzedaż nowych aut w Rosji znacząco się skurczyła. Na początku kwietnia 2025 r. odnotowano dramatyczny spadek o 36 proc., co wskazuje na głęboki kryzys, przypominający „dno” czy „krach” w lokalnych mediach.
Znaczące spadki sprzedaży
W ciągu pierwszych miesięcy 2025 roku rynek motoryzacyjny w Rosji zmniejszył się o 27 proc. w ujęciu kwartalnym. Segment premium, który niegdyś cieszył się dużą popularnością, doświadczył największego załamania. Dealerzy odnotowali sprzedaż aż o 50 proc. niższą w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r. Tak drastyczne dane wystawiają negatywną prognozę dla przyszłości branży motoryzacyjnej w tym kraju.
Nowa rzeczywistość rosyjskiego rynku
W obliczu wycofania się renomowanych zachodnich marek, rosyjski rynek samochodów klasy premium zdominowali producenci chińscy. W pierwszym kwartale 2025 r. zauważalnie wzrosła obecność marek jak Exeed, która zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 4,5 tys. sprzedanych egzemplarzy, mimo że stanowi to spadek o 58 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na drugim miejscu plasuje się Tank z 4,3 tys. sprzedanych pojazdów, co oznacza spadek o 33 proc.. Trzecie miejsce zajmuje Lixiang, sprzedając 2,3 tys. samochodów – to aż 71 proc. gorszy wynik niż przed rokiem.
Problemy finansowe i zmieniający się rynek dealerski
Przyczyny tego spadku tkwią w wysokiej stopie procentowej, która wynosi 21 proc. i skutkuje ograniczonym dostępem do kredytów, co jest szczególnie dotkliwe dla producentów chińskich, z których aż 80 proc. sprzedaży realizuje się przez finansowanie kredytowe. Dealerzy narzekają na nieefektywne rządowe programy wsparcia oraz rosnące obawy dotyczące odpływu kapitału, które zmniejszają zaufanie do rynku motoryzacyjnego.
Problemem staje się również współpraca z chińskimi producentami, którzy, według dealerów, nie traktują budowania długofalowych relacji z siecią sprzedaży poważnie. W wyniku tych napięć oraz niepewności sprzedażowej, w Rosji wzrasta liczba niesprzedanych samochodów, mimo że producenci oferują wysokie rabaty sięgające pół miliona rubli. Obecnie chętnych na zakup nowych pojazdów jest jak na lekarstwo, a przyszłość rynku motoryzacyjnego pozostaje niepewna.