General Motors ogłasza redukcję zatrudnienia w odpowiedzi na dynamiczne zmiany rynkowe
General Motors (GM) potwierdziło, że w najbliższym czasie dojdzie do redukcji zatrudnienia, choć firma nie ujawnia dokładnych liczb. W oficjalnym oświadczeniu przedstawiciele koncernu podkreślili, że te zmiany są niezbędne, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku. „Aby wygrywać w tym konkurencyjnym środowisku, musimy dążyć do szybkości i doskonałości” – zaznaczył GM, firma z siedzibą w Detroit.
Strategia transformacji i koszty produkcji elektryków
Decyzja o zwolnieniach jest częścią szerszej strategii General Motors, która obejmuje transformację w kierunku elektromobilności oraz rozwój oprogramowania. Jednakże obszary te wymagają ogromnych inwestycji, co przekłada się na rosnące koszty. GM przewiduje, że w przyszłym roku straty związane z produkcją pojazdów elektrycznych mogą wynieść od 2 do 4 miliardów dolarów.
Z dostępnych informacji wynika, że w centrum technologicznym GM w Warren w stanie Michigan, 507 osób straciło pracę. W sierpniu zwolnienia dotknęły ponad 1000 pracowników działu oprogramowania, a we wrześniu 1700 osób zostało zwolnionych w zakładzie produkcyjnym w Kansas. W 2023 roku znaczące redukcje etatów miały również miejsce, kiedy około 5000 pracowników zdecydowało się na dobrowolne odejście w ramach programu odpraw.
Przemysł motoryzacyjny na zakręcie
Redukcje w GM są częścią szerszego trendu w przemyśle motoryzacyjnym. Amerykańscy producenci samochodów zintensyfikowali działania oszczędnościowe w reakcji na rosnącą konkurencję ze strony Tesli oraz chińskich firm motoryzacyjnych. W ostatnich miesiącach inne koncerny z Detroit również ogłaszały zwolnienia. Stellantis zdecydował się na redukcję zatrudnienia, zwalniając 2450 osób w jednym z zakładów w Michigan i 1100 w Ohio. Ford Motor wstrzymał produkcję elektrycznego pickupa F-150 Lightning w obliczu mniejszego niż oczekiwano popytu.
Podobne problemy dotykają globalnych producentów, takich jak Nissan i Volkswagen, którzy również planują znaczące cięcia etatów. Redukcje w GM są kolejnym dowodem na trudności, z jakimi borykają się światowe koncerny motoryzacyjne w dążeniu do uczynienia produkcji pojazdów elektrycznych bardziej rentowną.
Transformacja sektora motoryzacyjnego, mimo że niezbędna w świetle globalnych trendów ekologicznych, wymusza na producentach samochodów podejmowanie trudnych decyzji, w tym cięcia etatów i ograniczanie kosztów operacyjnych.