Branża motoryzacyjna w kryzysie – wyzwania i perspektywy na przyszłość
Problemy w branży motoryzacyjnej są od dłuższego czasu widoczne, szczególnie wśród naszych zachodnich sąsiadów, gdzie kryzys wydaje się być na porządku dziennym. Niestety, sytuacja ta dotyka również polskie przedsiębiorstwa, które w dużej mierze opierają swoje funkcjonowanie na produkcji podzespołów dla globalnych producentów. Rok 2024 w branży motoryzacyjnej przyniósł dalsze trudności, które zostały szczegółowo opisane w raportach gospodarczych.
Przemiany w produkcji motoryzacyjnej
Według danych zebranych przez portal AutomotiveSupplier.pl, produkcja w grupie PKD 29, obejmującej produkcję pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, spadła o 0,7 proc. w porównaniu do roku 2023. Łączna wartość produkcji osiągnęła w 2024 roku poziom 223,3 mld zł, co oznacza spadek o 1,57 mld zł. Warto zaznaczyć, że w firmach zatrudniających więcej niż 49 pracowników, sprzedaż wyniosła 215 mld zł, co również nie jest optymistycznym wynikiem.
Segmentacja rynku i jego wyzwania
W sektorze motoryzacyjnym, największe kwoty generują producenci części i akcesoriów, osiągając wartość 115 mld zł, co stanowi spadek o 0,4 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Przemysł związany z produkcją pojazdów i silników odnotował sprzedaż na poziomie 92,1 mld zł, a segment przyczep i naczep zaledwie 7,86 mld zł, z najdotkliwszym rocznym spadkiem wynoszącym 10,7 proc.
Wpływ kryzysu na zatrudnienie
Obniżona sprzedaż z kolei zmusiła polskie przedsiębiorstwa do rozważenia redukcji etatów. W 2023 roku, w firmach zatrudniających więcej niż 9 osób, przeciętne zatrudnienie spadło z 202 tys. do 200,5 tys. pracowników. Taki trend nie tylko wpływa na sytuację bezpośrednio zatrudnionych, ale także na całą gospodarkę lokalną.
Przyszłość branży – trudna do przewidzenia
Mimo że obecnie sytuacja w polskiej branży motoryzacyjnej wydaje się niepewna, nie można jeszcze wyrokować na temat jej przyszłości. Wiele firm, takich jak Bosch, Brose Sitech i Continental, już zapowiada cięcia kadrowe, co wskazuje na dalsze trudności. Dodatkowo, cła nałożone przez Stany Zjednoczone oraz napięcia w relacjach z Chinami mogą wpłynąć na kondycję branży nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.
Podsumowując, aktualna sytuacja w branży motoryzacyjnej wymagałaby skoordynowanych działań i innowacji, by przetrwać nadchodzące wyzwania. Przemiany w preferencjach konsumenckich oraz globalne zagrożenia stawiają przed producentami nowe zadania, które muszą być podjęte, aby branża mogła wrócić na ścieżkę wzrostu.