Kryzys na rynku motoryzacyjnym w Rosji: prognozy Rosjan wskazują na dalsze problemy

Rosyjski rynek motoryzacyjny w 2025 roku – wyzwania i zmiany

W 2025 roku sytuacja na rosyjskim rynku motoryzacyjnym jawi się w zupełnie innym świetle, niż przedstawiają to oficjalne dane rządowe. Denis Manturow, wicepremier odpowiedzialny za przemysł i handel, ogłosił, że Rosja osiągnęła „optymalną liczbę zakładów produkujących samochody”. W rzeczywistości jednak kryje się za tym wiele niepokojących tendencji, które mogą wpłynąć na przyszłość branży.

Chiński wpływ na rynek

Rok 2024 zapisał się jako czas chińskiego podboju. Chińskie marki znacząco zwiększyły swoją obecność na rosyjskim rynku, notując 80-procentowy wzrost sprzedaży. Z danych opublikowanych przez badaczy z Autostat wynika, że koncerny z Chin zdobyły aż 68 proc. udziałów w rynku motoryzacyjnym Federacji Rosyjskiej. Co więcej, w ciągu roku udział krajowych producentów, wśród których najsłynniejszy to Avtowaz, zmalał do zaledwie 22 proc.. Obecność chińskich marek jest tak znaczna, że aż 90 proc. nowych pojazdów sprowadzanych z zagranicy pochodzi obecnie z Chin. Taka sytuacja rodzi pytania o samodzielność rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Dysproporcje w sieci dealerskiej

Warto również zwrócić uwagę na rozwój sieci dealerskiej. Na terytorium Rosji funkcjonuje ponad 4 tys. salonów samochodowych, z czego jedynie 18 proc. oferuje pojazdy krajowych marek. Przytłaczająca większość, bo 65 proc., to dealerzy chińskich koncernów, co jeszcze w 2021 roku wynosiło jedynie 21 proc. Przyszłość dealerów takich marek jak Łada staje pod znakiem zapytania, podczas gdy coraz więcej Rosjan wyraża chęć przesiadki na chińskie samochody.

Prognozy na najbliższe miesiące

Jednakże nadchodzące miesiące mogą przynieść kolejne wyzwania. Prognozy wskazują na znaczący spadek sprzedaży nowych pojazdów, który w optymistycznym wariancie może wynieść 10 proc., a w pesymistycznym nawet 20 proc.. W branży pojawiają się już sygnały o zbyt dużych stanach magazynowych, co jest efektem malejącego zainteresowania zakupami. Wysoka inflacja, podwyżki cen oraz wzrastające podatki to tylko niektóre z powodów tego stanu rzeczy.

Koniec ere preferencji?

Na rynku finansowym sytuacja również nie wygląda dobrze. Wzrost stóp procentowych przez bank centralny do 21 proc. oraz ograniczona dostępność kredytów sprawiają, że perspektywy dla rynku motoryzacyjnego są niepewne. Władze rosyjskie przewidują dalsze wsparcie w formie preferencyjnych kredytów, jednak przy niskich notowaniach rubla może to być jedynie „kropla w morzu potrzeb”.

W obliczu tych wszystkich wyzwań, rosyjski rynek motoryzacyjny stoi przed trudnym okresem, w którym będzie musiał zmierzyć się z rosnącą dominacją chińskich producentów oraz wewnętrznymi problemami, które zagrażają jego przyszłości.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31595637,jest-zle-bedzie-jeszcze-gorzej-w-rosji-nawet-sami-rosjanie.html

Inne popularne: