Orlen przestaje wspierać zespoły w Formule 1 i skupia się na młodych kierowcach
W 2019 roku Orlen podjął ambitną decyzję o wejściu do świata Formuły 1, rozpoczynając współpracę z zespołem Alfa Romeo. Z czasem, od 2023 roku, koncern zainwestował również w drugi zespół, AlphaTauri, należący do Red Bulla. W grudniu 2023 roku umowa sponsorska z tym ostatnim wygasła, a Orlen ogłosił, że nie zamierza jej przedłużać. Tym samym kończy się sześciolatka obecności polskiego giganta w F1, w ramach której wydano około 250 milionów złotych.
Wsparcie Orlenu dla Formuły 1 miało znaczenie dla budowania wizerunku marki poza granicami Polski. Lecz czy było to rzeczywiście konieczne? Koncern, jako lokalna rafineria, nie ma porównania z takimi gigantami jak BP czy Shell. Sześć lat obecności w F1, na którą wydano 250 milionów złotych, to kwota ogromna, ale w kontekście wyścigów stanowi jedynie ułamek całości. Budżety zespołów F1 sięgają rocznie aż 140 milionów dolarów, co przekłada się na około 577 milionów złotych. Wspomniane wsparcie mogło więc przyczynić się jedynie do zakupu opon.
Rezygnacja z dalszego sponsorowania zespołów F1 wydaje się nowym rozdziałem w strategii Orlenu. Koncern zdecydował się skupić na wspieraniu młodych kierowców, co z pewnością jest trafnym posunięciem. W ramach Akademii Motosportu Orlenu planowane jest stymulowanie rozwoju umiejętności młodych talentów poprzez finansowanie szkoleń oraz zdobywanie praktyki na torze.
Kogo Orlen ma na myśli, wspierając młode talenty? Już teraz wiadomo, że firma kontynuuje współpracę z uznanymi postaciami w polskim motosporcie, takimi jak Bartosz Zmarzlik, Robert Kubica, Mikołaj Marczyk czy Kajetan Kajetanowicz. Ponadto, spekuluje się o współpracy z obiecującymi młodymi kierowcami, w tym Kacprem Sztuką, Tymoteuszem Kucharczykiem, Maciejem Gładyszem oraz Janem Przyrowskim.
Pełna lista sportowców, którzy będą objęci wsparciem w ramach Akademii Motosportu Orlenu, zostanie ogłoszona jeszcze w styczniu. To nowa era dla polskiego koncernu, która może przyczynić się do wzrostu zainteresowania motosportem w Polsce oraz wsparcia obiegu młodych, zdolnych kierowców w tym dynamicznie zmieniającym się środowisku.