Stellantis inwestuje w Ellesmere Port, ale los fabryki Vauxhalla w Luton może być niepewny
Stellantis, jeden z największych graczy na rynku motoryzacyjnym, ogłosił ambitny plan inwestycyjny o wartości 50 milionów funtów w swoją fabrykę w Ellesmere Port, co czyni ją centralnym hubem produkcyjnym dla lekkich pojazdów dostawczych w Wielkiej Brytanii. To istotna wiadomość, która ma na celu zabezpieczenie przyszłości tej lokalizacji. Jednak ta decyzja może wiązać się z trudnościami dla zakładu Vauxhalla w Luton, który może zostać zamknięty, co oznaczałoby koniec długiej historii obecności marki w tym mieście sięgającej 1905 roku.
Zmiana priorytetów Stellantis
W oficjalnym komunikacie Stellantis podkreślił, że planuje wzmocnić Ellesmere Port jako zrównoważony hub produkcji lekkich pojazdów dostawczych, przenosząc operacje z Luton. Jednocześnie firma zobowiązała się do odpowiedzialnego postępowania z pracownikami w Luton. W przypadku zatwierdzenia propozycji, Stellantis ma zaoferować wsparcie w relokacji dla pracowników, którzy będą chcieli przenieść się do Ellesmere Port, gdzie powstanie setki nowych, stałych miejsc pracy.
Rekompensaty i możliwość retreningu
Dla pozostałych pracowników, którzy nie będą mogli przenieść się do nowej lokalizacji, Stellantis zaplanował programy retrainingowe, współpracując z lokalnymi pracodawcami oraz władzami miasta, aby pomóc w znalezieniu nowych miejsc pracy w Luton. Takie podejście wskazuje na chęć firmy do dbania o dobro swoich pracowników w obliczu trudnych zmian.
Kontrowersje związane z przyszłością zakładów
Pojawia się pytanie, czy sytuacja fabryki w Luton została już przesądzona. W lutym bieżącego roku Stellantis zapowiadał rozpoczęcie produkcji elektrycznych furgonetek od 2025 roku, co dawało nadzieję na dalszy rozwój zakładu. Jednak w zeszłym miesiącu Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, wskazał, że decyzja dotycząca przyszłości dwóch zakładów w Wielkiej Brytanii zapadnie niebawem. Wszystko to jest wynikiem spadku popytu oraz rządowych wymogów dotyczących produkcji samochodów elektrycznych, znanych jako mandat ZEV (Zero Emission Vehicles).
Inwestycje w przyszłość
Proponowana inwestycja w Ellesmere Port ma na celu nie tylko zabezpieczenie przyszłości tej fabryki, ale także zwiększenie efektywności produkcji, w tym dodatkową produkcję średniej wielkości elektrycznych pojazdów dostawczych K0. Stellantis w swoim komunikacie podkreślił, że dąży do tego, aby stać się numerem 1 w produkcji lekkich pojazdów dostawczych na świecie.
Przemiany, które zachodzą w branży motoryzacyjnej, będą miały istotny wpływ na rynek pracy w Wielkiej Brytanii. Kluczowym wyzwaniem dla Stellantis oraz innych producentów będzie dostosowanie się do rosnących wymagań dotyczących produkcji pojazdów elektrycznych oraz utrzymanie konkurencyjności w obliczu zmian rynkowych.