Koniec kultowych modeli Toyoty i Kii w 2024 roku

Rok 2024 przynosi znaczące zmiany w branży motoryzacyjnej, które mogą być postrzegane jako tragiczne dla wielu kultowych modeli, a kolejne pożegnania to znak czasów, w których klasyczne pojazdy znikają z rynków bez wyraźnych kontynuatorów.

W obliczu rewolucji w motoryzacji, zarówno w zakresie technologicznym, jak i w podejściu do zrównoważonego rozwoju, coraz więcej znanych modeli wychodzi z produkcji, upewniając nas, że czasy klasycznych samochodów dobiegają końca. Historia kilku z nich jest nie tylko interesująca, ale także przepełniona emocjami i wieloma wspomnieniami. Zazwyczaj nie chodzi o miejskie modele, ale o prawdziwe legendy motoryzacji, które nadawały charakter rynkom.

Toyota GR Supra – koniec pewnej epoki

Jednym z najbardziej znaczących pożegnań jest zakończenie produkcji Toyoty GR Supry. Pomimo tego, że model powrócił w 2019 roku po długiej 17-letniej przerwie, jego obecność na rynku trwała zaledwie pięć lat. Końcem 2024 roku z polskiej oferty znika model, który zyskał uznanie dzięki swojemu wyjątkowemu stylowi i osiągom. Ostatnia, limitowana edycja – GR Supra A90 Final Edition – oferuje moc 435 KM oraz moment obrotowy 570 Nm, a produkcja tej wersji ograniczona jest do zaledwie 300 egzemplarzy. Choć są perspektywy na nowego następcę, jego debiut wydaje się być odległą przyszłością.

Fiat Tipo – zwijanie flagi

Kolejny model, którego nie zobaczymy na ulicach, to Fiat Tipo, znany z połączenia elegancji z przystępną ceną. Po zniknięciu wersji sedan w 2022 roku, ostatnie modele hatchback i kombi także opuszczają rynek. Historia Tipo przypomina wspaniałą podróż, jednak przyszłość tego modelu jest niepewna; nie otrzyma bezpośredniego następcy. Nadzieję na kontynuację dziedzictwa Fiata wiązać możemy z crossoverem rodziny Pandy.

Kia ProCeed – ostatnie pożegnanie shooting brake’a

Produkcja Kii ProCeed również dobiega końca. Choć polskie przedstawicielstwo marki zapewniło sobie zapasy, co pozwoli na dostępność modelu u niektórych dealerów przez pewien czas, to kolejne zmiany w gamie Kii mogą wprowadzić brak shooting brake’a. Kto wie, czy Kia zdecyduje się na regres do tego segmentu, gdy w przyszłości gama będzie opierała się na modelach K4 i EV4.

Audi – znikający segment coupe

Podobny los spotkał również Audi A5. Model, który kiedyś wywołał sensację, dziś ustępuje miejsca nowym trendom. Jego zastąpienie przez inne modele wydaje się nieuchronne, niestety liczby sprzedaży wyraźnie pokazują, że coupe nie były w stanie zdominować rynku i przyszłość kontynuatorów tej klasy jest niszowa.

Volkswagen Arteon – koniec liftbacków

Volkswagen Arteon z upływem czasu także odchodzi w zapomnienie. Zaledwie 1,2 proc. całkowitej produkcji tej marki wskazuje na jego małe znaczenie w portfelu Volkswagena. Zniknięcie wersji liftback potwierdza, że przyszłość tej stylistyki może być niepewna, z ograniczonymi szansami na następców zarówno liftbacka, jak i wersji shooting brake.

Jaguar F-Type – odgłos pożegnania

Na koniec, w 2024 roku, ostatnią produkcję zamyka markowy Jaguar F-Type, którego dźwięk silnika V8 trafił nawet do Biblioteki Brytyjskiej. Zmiana kierunku w strategii Jaguara, który pragnie stać się marką luksusową, prawdopodobnie zaważy na losie marki i modelu, który dotychczas rozpoznawany był jako ikona sportowych osiągów.

W 2024 roku świat motoryzacji staje przed nowymi wyzwaniami i niewątpliwie zmiany te wpływają na wybór konsumentów, na innowacje w dziedzinie zrównoważonego rozwoju oraz na estetykę pojazdów. W obliczu tych wyzwań należy podziękować za wszystkie emocje, które te samochody wprowadziły na nasze drogi, oraz przygotować się na nieprzewidywalną przyszłość motoryzacji.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/te-samochody-w-2024-r-przestano-oferowac-lub-produkowac/sfe9qcm

Inne popularne: