Kierowcy skazani na wysokie koszty napraw w autoryzowanych serwisach

W dniach 2 i 3 kwietnia Bruksela stała się miejscem kluczowych dyskusji dotyczących przyszłości europejskiej motoryzacji. Podczas 16. edycji konferencji CLEPA, specjaliści zwrócili uwagę na znaczenie nowego unijnego rozporządzenia, znanego jako Data Act, które ma wejść w życie we wrześniu tego roku.

Dostęp do danych pojazdów w zasięgu nowych przepisów

Data Act ma na celu uporządkowanie kwestii dostępu do danych generowanych przez nowoczesne pojazdy. Z założenia, przepisy te mają zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników samochodów, ale eksperci przestrzegają, że ich wdrożenie może przynieść niekorzystne skutki dla kierowców w całej Europie.

Konsekwencje dla niezależnych warsztatów

W miarę jak technologia rozwija się, samochody stają się bardziej zaawansowane, przypominając mobilne komputery. Niestety, w przypadku wejścia Data Act w obecnej formie, niezależne warsztaty mogą stracić dostęp do kluczowych systemów diagnostycznych, co wpłynie na koszty i jakość usług. Zwykłe czynności takie jak wymiana akumulatora, kalibracja czy resetowanie błędów mogą być zarezerwowane tylko dla autoryzowanych serwisów, często po znacznych kosztach.

Finansowe wyzwania dla mniejszych graczy

Eksperci z organizacji CLEPA i FIGIEFA wskazują, że nowelizacja przepisów może prowadzić do wzrostu kosztów serwisowania w niezależnych warsztatach o nawet 25 procent. Wprowadzenie kosztownych subskrypcji oraz ograniczony dostęp do technologii mogą oznaczać, że wiele małych firm nie będzie w stanie przetrwać na rynku motoryzacyjnym. Takie zmiany mogą skutkować zmniejszeniem konkurencji i ograniczeniem wyboru dla konsumentów.

Potrzeba zmian w przepisach

Na konferencji zaznaczono, że jeśli nie zostaną wprowadzone zmiany do proponowanych przepisów, wybór serwisu stanie się pozorny, a rynek wkrótce może być zdominowany przez duże koncerny. Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), zauważył, że obecne regulacje powinny zapewnić równy dostęp do danych także niezależnym warsztatom. Bez takich uzupełnień kierowcy mogą stanąć przed realnym problemem – coraz mniej miejsc naprawczych, które nie są powiązane z dużymi korporacjami.

Jako użytkownicy samochodów, stoimy przed ważnym pytaniem: jak nowe przepisy wpłyną na naszą mobilność i możliwości wyboru serwisów? Zdecydowanie warto śledzić te zmiany, które mogą zaważyć na przyszłości europejskiej motoryzacji.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31844004,nie-skasujesz-juz-bledu-u-znajomego-mechanika-kierowcy-beda.html

Inne popularne: