Kara finansowa za przeróbkę roweru może wynosić aż 30 tys. zł. Urząd szczególnie surowo egzekwuje przepisy

Rowery elektryczne opanowały polskie miasta i miasteczka, stanowiąc nowy trend w transporcie. Jednak nie wszystkie pojazdy oznaczane jako rowery elektryczne spełniają przepisy prawa, co może rodzić poważne konsekwencje dla ich właścicieli.

Prawo a definicja roweru elektrycznego

Zgodnie z Polskim prawem, rower zdefiniowany jest w art. 2 pkt 47 ustawy o ruchu drogowym. Mówi ona, że rower to pojazd, którego szerokość nie przekracza 0,9 m, napędzany siłą mięśni użytkownika, a opcjonalnie wyposażony w elektryczny napęd pomocniczy. Napęd ten musi być zasilany prądem o napięciu do 48 V, a jego moc nie może przekraczać 250 W. Dodatkowo moc elektryczna powinna maleć do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h.

Na rynku rowery elektryczne dzieli się na dwa główne typy. Pierwszy z nich osiąga maksymalną prędkość 25 km/h i spełnia wymogi prawne, natomiast drugi, przystosowany do rozpędzania się do 45 km/h, traktowany jest jako motorower, co nie jest zgodne z definicją roweru elektrycznego.

Konsekwencje przeróbek rowerów elektrycznych

Wzrost liczby użytkowników przerabiających rowery elektryczne na bardziej wydajne poco dostosowujących je do wyższych prędkości, przyczynił się do zwiększenia działań policji w tym zakresie. Użytkownicy, którzy zdecydują się na takie przeróbki, często zostają przyłapani na chodnikach, co skutkuje dotkliwymi karami finansowymi. Grzywny mogą sięgać nawet 30 tys. zł za nielegalne zmiany w konstrukcji rowerów elektrycznych.

Wymagania dla motorowerów

W przypadku przerobienia roweru elektrycznego na motorower, jego użytkownicy muszą liczyć się z nowymi przepisami. Aby legalnie prowadzić taki pojazd, konieczne jest posiadanie prawa jazdy kat. AM. Należy jednak zauważyć, że osoby, które ukończyły 18 rok życia przed 19 stycznia 2023 roku, są z tego obowiązku zwolnione. Złapanie na prowadzeniu motoroweru bez stosownych uprawnień wiąże się nie tylko z grzywną, ale również z zakazem prowadzenia pojazdów.

Ubezpieczenie OC jako obowiązek

Kolejnym istotnym aspektem jest konieczność wykupienia ubezpieczenia OC dla motoroweru. Jego brak może prowadzić do wypłaty kar na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Stawki za brak ubezpieczenia zaczynają się od 310 zł za brak OC do trzech dni, a w przypadku dłuższego okresu mogą wynieść nawet 1560 zł.

Reasumując, przerobienie roweru elektrycznego na motorower wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Właściciele pojazdów, którzy będą chcieli dostosować swoje rowery do wyższych prędkości, muszą być świadomi, że mogą napotkać trudności związane z przestrzeganiem przepisów prawa i ewentualnymi karami.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31914193,nawet-30-tys-zl-za-przerobke-roweru-szczegolnie-jeden-urzad.html

Inne popularne: