Po inwazji Rosji na Ukrainę, Mercedes-Benz zdecydował się na sprzedaż swojej fabryki w Yesipowie, co rzekomo miało oznaczać koniec produkcji tych luksusowych samochodów w Rosji. Jednakże, rosyjska sieć dealerska Avtodom, która przejęła zakład, z powodzeniem zmontowała niewielką liczbę pojazdów tej marki, co wywołało spore zainteresowanie na lokalnym rynku motoryzacyjnym.
Ostatnie doniesienia wskazują, że z taśmy montażowej Avtodomu zjechały nowe egzemplarze Mercedesa klasy E W213, modelu, który nie jest już dostępny w zachodnich salonach. Produkcja, która obejmowała jedynie 40 sztuk, opierała się na magazynowych zapasach części pozostawionych przez niemieckiego producenta po jego wycofaniu się z rynku rosyjskiego. Ta niewielka liczba pojazdów została przyjęta przez lokalną prasę jako sukces i ciekawy fenomen w obliczu trudnych okoliczności geopolitycznych.
Ceny oferowanych Mercedesa klasy E są na poziomie 9,68 mln rubli, co w przeliczeniu na polską walutę odpowiada około 360 tys. zł. Pomimo że pojazdy te są ograniczoną edycją, ich dostępność na rynku budzi kontrowersje i pytania dotyczące przyszłości marki w Rosji. Avtodom, który zmontował te pojazdy, posiada bogate zaplecze, co umożliwiło mu wykorzystanie pozostałych zapasów i przygotowanie samochodów do sprzedaży.
Produkty i wyposażenie
Wszystkie wyprodukowane przez Avtodom modele Mercedesa klasy E są wyposażone w napęd na cztery koła oraz automatyczną skrzynię biegów. Klienci mogą wybierać spośród jednego silnika o mocy 197 KM dla E-klasy oraz 194 KM w przypadku SUV-a GLC. Co więcej, wszystkie sedany klasy E są w wersji Sport, co oznacza, że zawierają takie udogodnienia jak 19-calowe felgi, pakiet AMG, a także ekskluzywne wykończenie wnętrza z użyciem skóry i alcantary.
Gwarancja i przyszłość marki
Każdy z zakupionych pojazdów objęty jest 2-letnią gwarancją, obowiązującą do 100 tysięcy kilometrów, którą najprawdopodobniej honorować będzie lokalne przedstawicielstwo Mercedesa, obecnie integrujące się z Avtodom. Niemniej jednak, wciąż pozostaje niewiadomą, czy niemiecka centrala Mercedesa jest świadoma tej produkcji. Możliwe, że doszło do nieformalnej współpracy dotyczącej finalnego montażu, ale oficjalne stanowisko w tej sprawie nie zostało dotychczas przedstawione.
Reasumując, pojawienie się nowych Mercedesów na rosyjskim rynku, pomimo zawirowań związanych z konfliktem zbrojnym oraz wycofaniem się marki, stanowi interesujący przypadek w branży motoryzacyjnej, nadając nowy wymiar obecności międzynarodowych marek w trudnych warunkach rynkowych.