Nowa droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu nabiera kształtów – inwestycja warta ponad 2 miliardy złotych wkracza w kluczowy etap budowy.
Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S19 łączącego Rzeszów z Babicą cieszy się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju infrastruktury transportowej w regionie. Wartość projektu, szacowana na ponad 2 miliardy złotych, została powierzona firmom Mostostal Warszawa oraz Acciona Construction. Mimo formalnej przerwy zimowej, która trwa od 15 grudnia do 15 marca, wykonawcy deklarują kontynuację prac w miejscu, gdzie warunki to umożliwiają.
Postępy w budowie tunelu
Wśród zadań realizowanych w ramach tego projektu, szczególną uwagę zwraca budowa tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. Długość tunelu wyniesie 2255 metrów, a jego konstrukcja pochłonie znaczące zasoby technologiczne. Wykorzystano maszynę TBM o nazwie Karpatka, która mierzy 114 metrów długości oraz 15 metrów średnicy, co czyni ją jedną z największych w regionie. Waga maszyny wynosi aż 4400 ton, a jej napęd to rezultat zastosowania 12 silników.
W trakcie budowy pojawiły się jednak pewne trudności, w tym konieczność modyfikacji maszyny w związku z wykryciem metanu w dwóch z 44 przeprowadzonych odwiertów. Mimo tych wyzwań, drążenie tunelu postępuje zgodnie z planem – do 6 stycznia 2025 roku wykonano już niemal 400 metrów lewej nitki. W tym czasie zainstalowano 194 pierścienie obudowy, co stanowi znaczny postęp w stosunku do danych sprzed kilku tygodni.
Bezpieczeństwo i przyszłość
Produkcja pierścieni obudowy tunelu odbywa się na specjalnie zbudowanej hali prefabrykacyjnej, znajdującej się bezpośrednio na placu budowy. Ta infrastruktura, która obejmuje również węzeł betoniarski oraz cztery suwnice, stanowi istotny element logistyki projektu. Do kompletu obudowy potrzebnych będzie około 2230 pierścieni, z czego do połowy grudnia wykonano już 1820, co stwarza dobre prognozy na dalsze postępy w 2025 roku.
Inwestycja w drogę ekspresową S19 niesie za sobą nie tylko rozwój infrastruktury, ale także potencjalny wzrost atrakcyjności regionu Podkarpacia, co może wpłynąć na przyciąganie inwestycji i turystów. Jak pokazują dotychczasowe działania, wykonawcy są zaangażowani w maksymalne wykorzystanie możliwości budowlanych, co podkreśla ich determinację w kontynuowaniu tego strategicznego projektu transportowego.