Izera komentuje wejście chińskiego Geely na rynek polski. Wywiad z ElectroMobility Poland

Geely z nowym podejściem do rynku polskiego – zmiany w strategii i wyzwania elektromobilności

Geely, znany chiński producent samochodów, zyskał na znaczeniu w Polsce jako potencjalny partner dla ElectroMobility Poland (EMP), jednak aktualna sytuacja pokazuje, że pierwotne plany współpracy z 2022 roku nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W 2025 roku, po zawirowaniach i zawieszeniu działań w projekcie Izera, Geely zdecydowało się na nową strategię, nawiązując współpracę z arabskim dystrybutorem Jameel Motors, co umożliwi wprowadzenie na polski rynek nowych modeli samochodów, produkowanych w Chinach.

Zakłócenia w realizacji projektu Izera

W listopadzie 2022 roku, ElectroMobility Poland podpisalo umowę z Geely Holding, mającą na celu wspólne prace nad przygotowaniem projektów elektrycznych pojazdów. Niestety, brak uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 roku uniemożliwił dalszy rozwój i wprowadzenie kolejnych etapów projektu. Jak wyjaśnia Paweł Tomaszek z EMP, zawieszenie wszelkich prac oznacza, że wiele zaplanowanych działań zostało odroczonych, a wspomnienia po prototypach skupiają się na ich prezentacjach dla mediów, takich jak pokaz w studiu Pininfariny we Włoszech.

Przyszłość współpracy z Geely

Choć projekt Izera znalazł się w impasie, EMP nadal liczy na kontynuację współpracy z Geely. „Jesteśmy w zaawansowanych rozmowach z wyselekcjonowanymi firmami, w tym z Geely, celem nawiązania strategii partnerstwa” – podkreśla Tomaszek. EMP kładzie duży nacisk na rozwój lokalnego przemysłu motoryzacyjnego oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, co ma na celu nie tylko produkcję samochodów, ale także tworzenie nowych miejsc pracy.

Finansowanie kluczem do sukcesu

Aby działania EMP mogły ruszyć z miejsca, niezbędne jest stabilne finansowanie. Organizacja planuje korzystać z Krajowego Planu Odbudowy i funduszy wspierających niskoemisyjną gospodarkę, w ramach których dostępnych jest niemal 5 miliardów złotych. Bez tego wsparcia żadne zaawansowane negocjacje z partnerami, takimi jak Geely, nie będą miały sensu. Obecna sytuacja rodzi pytania, co dalej z projektami na działce w Jaworznie i jak odbije się to na przyszłości elektromobilności w Polsce.

W obliczu tych wyzwań, przyszłość Geely i EMP na polskim rynku motoryzacyjnym pozostaje otwarta. Tylko czas pokaże, czy strategiczne umowy i dodatkowe finansowanie przyczynią się do rozwoju polskiego sektora elektromobilności, czy też projekt Izera pozostanie jedynie iluzją możliwości, które nie zdobędą realizacji.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31918119,izera-reaguje-na-wejscie-chinskiego-geely-do-polski-rozmawialismy.html

Inne popularne: