Hybrydy w Polsce zdobywają popularność, a Toyota ma problemy z realizacją zamówień. Jak długo trzeba czekać?

W obliczu rosnącego popytu na samochody hybrydowe, Toyota staje przed nowymi wyzwaniami związanymi z dystrybucją swoich pojazdów. Na rynkach takich jak USA, Japonia, Chiny, Indie oraz Europa, podaż nie nadąża za zapotrzebowaniem, co prowadzi do wydłużonego czasu oczekiwania na nowe modele.

Jak informuje agencja Reuters, gwałtowny wzrost zamówień na samochody benzynowo-elektryczne stawia Toyotę i jej poddostawców w trudnej sytuacji. Ograniczenia w dostawach kluczowych komponentów hybrydowego układu napędowego, produkowanych głównie w Japonii, skutkują niskim poziomem zapasów gotowych pojazdów. Klienci, którzy pragną nabyć popularne modele, takie jak RAV4 i Camry, muszą liczyć się z wydłużonym czasem oczekiwania, sięgającym nawet kilku miesięcy.

Stabilna dostępność popularnych modeli

Według komunikatu Toyoty Central Europe z siedzibą w Warszawie, sytuacja nie jest jednak beznadziejna. Hybrydowe pojazdy, takie jak Corolla, Yaris oraz C-HR, są dostępne w pełni lokalnie, co pozwala na szybsze dostarczenie. Producent zapewnia, że czas oczekiwania na te samochody wynosi od dwóch do trzech miesięcy, dzięki temu, że składane zamówienia pochodzą z europejskich fabryk, co minimalizuje ryzyko zakłóceń w łańcuchu dostaw.

Klienci, którzy zdecydują się na zakup większych modeli, muszą być jednak przygotowani na dłuższy czas oczekiwania. W przypadku RAV4 i Camry, przewidywane terminy realizacji to wrzesień/październik oraz listopad, odpowiednio. Podane daty są aktualne dla zamówień składanych dzisiaj, ale mogą ulec zmianie w przyszłości, co z pewnością wymaga od klientów sporo cierpliwości.

Rok porównawczy

Dla porównania, w minionym roku czas oczekiwania był znacznie krótszy. Na przykład pan Maciej, który zamówił Toyotę RAV4 PHEV pod koniec grudnia 2024, czekał jedynie cztery miesiące, co oznaczało, że mógł odebrać swój pojazd w drugiej połowie kwietnia 2025. W obecnej sytuacji czas oczekiwania wydłużył się do pięciu, a nawet sześciu miesięcy.

Przedstawiciele Toyoty w Polsce zapewniają, że osoby, które złożyły zamówienia na standardowe modele, nie napotkają problemów z dostępnością, chyba że dotyczą one złożonych lub nietypowych realizacji.

Dominująca pozycja Toyoty na rynku

Od lat Toyota konsekwentnie rozwija segment hybrydowy, co sprawia, że mimo rosnącej konkurencji, wciąż pozostaje liderem tego rynku. Na całym świecie sprzedaż samochodów Toyoty i Lexusa ze zelektryfikowanymi napędami w 2024 roku ma przekroczyć 4,5 mln sztuk, co stanowi ponad 44 procent całkowitej sprzedaży Toyoty Motor Corporation. W Polsce wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i sięga 82 procent, a sprzedaż zelektryfikowanych modeli Toyoty osiągnęła rekordową liczbę 76 528 sztuk.

Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, Toyota systematycznie zwiększa swoje zdolności produkcyjne. Wkrótce zostanie uruchomiona pierwsza zagraniczna fabryka akumulatorów Toyoty, zlokalizowana w Karolinie Północnej, która będzie produkować baterie dla hybryd i samochodów elektrycznych przeznaczonych na rynek amerykański.

W Europie Toyota dysponuje ośmioma zakładami produkcyjnymi, w tym w Polsce, gdzie w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wytwarzane są komponenty niezbędne do produkcji hybryd. Te inwestycje mają na celu poprawę dostępności produktów oraz zabezpieczenie przyszłej produkcji, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącego popytu na pojazdy zelektryfikowane.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/toyota-nie-nadaza-z-produkcja-hybryd-ile-trzeba-czekac-w-polsce-najgorzej-jest-z-rav4/ymgstn2

Inne popularne: