Wszyscy fani motoryzacji i technologii baterii mają powody do radości – Ford ogłasza rewolucyjną innowację w dziedzinie chemii baterii, która może zmienić oblicze elektrycznych pojazdów. Podczas gdy wiele firm wyściga się w walce o dominację na rynku samochodów elektrycznych, Ford stawia na rozwój ogniw litowo-manganowych, które mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo, gęstość energii oraz obniżyć koszty produkcji.
Nowe ogniwa litowo-manganowe
Jak poinformował Charles Poon, szef działu inżynierii napędów elektrycznych w Fordzie, nowe ogniwa litowo-manganowe (LMR) będą bezpieczniejsze, a ich skład chemiczny oparty na manganie sprawi, że będą one bardziej stabilne w porównaniu do innych komponentów. Mangan jest nie tylko tani i powszechnie dostępny, ale również znany z większej stabilności chemicznej, co wpływa na bezpieczeństwo użytkowania pojazdów elektrycznych.
Wyższa gęstość energii, niższe koszty
Ogniwa LMR mają osiągać gęstość energii porównywalną z ogniwami wysokonickelowymi, a jednocześnie utrzymywać koszt oraz możliwości skalowania na poziomie ogniw średnionickelowych. To idealna kombinacja, która sprawia, że Nowe technologie Forda obiecują poprawić efektywność i dostępność elektrycznych pojazdów.
Inwestycje w przyszłość
Ford nie traktuje tego jako jedynie eksperymentu laboratoryjnego. Poon zapewnia, że zespół inżynierów w Ion Park w Michigan już produkuje drugą generację ogniw LMR w linii pilotażowej. Przewiduje się, że pojazdy oparte na nowej technologii będą dostępne na rynku do 2030 roku, co może zapoczątkować nową erę dla elektrycznych SUV-ów Forda, takich jak model Probe.
Połączenie bezpieczeństwa, maksimum energii oraz niższych kosztów produkcji to kluczowe cechy, które mogą przyciągnąć większą liczbę kierowców do samochodów elektrycznych. W miarę jak Ford rozwija swoje technologie, inne firmy również zaczynają zwracać uwagę na potencjał ogniw LMR. Jak widać, przyszłość motoryzacji zapowiada się niezwykle obiecująco.