Via Carpatia to ambitny projekt, który ma na celu stworzenie międzynarodowego szlaku drogowego, łączącego wiele europejskich państw. W przyszłości trasa ta ma połączyć Litwę, Polskę, Ukrainę, Białoruś, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję, Chorwację oraz Turcję. Ostateczne zrealizowanie tej koncepcji znacznie ułatwi podróże i usprawni wymianę handlową pomiędzy wymienionymi krajami.
Nowe możliwości dla handlu i inwestycji
Jednym z kluczowych aspektów inwestycji w Via Carpatia jest wzmocnienie wymiany handlowej. Trasa umożliwi połączenie polskich i litewskich portów z centrami dystrybucyjno-logistycznymi, znajdującymi się w regionach nad Morzem Czarnym, Egejskim oraz Adriatykiem. Taka infrastruktura przyczyni się również do zwiększenia atrakcyjności regionu Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do inwestycji, co powinno przynieść korzyści w postaci wzrostu zatrudnienia oraz mobilności obywateli.
Budowa w Polsce
W Polsce częścią Via Carpatia są odcinki dróg ekspresowych S61, S16 oraz S19. Realizacja drogi S19, która w województwie lubelskim ma osiągnąć około 190 km długości, postępuje w zróżnicowanym tempie. Aktualnie kierowcy mogą korzystać z siedmiu odcinków tej trasy, które prowadzą w kierunku Rzeszowa, a także z części obwodnicy Lublina.
W ramach budowy S19 powstają także kolejne fragmenty. Między innymi odcinek od granic województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego, którego realizacja rozpoczęła się dosyć niedawno. Wykonawca, firma Strabag, dysponuje umową o wartości 391,5 mln zł. Obecnie postępy w pracach nie są znaczące, wynoszą zaledwie 7 proc. Oddanie tego odcinka planowane jest w pierwszej połowie 2027 roku.
Obwodnice i kolejne etapy budowy
Warto również wspomnieć o budowie obwodnicy Kocka oraz Woli Skromowskiej, gdzie rozpoczęto prace związane z dodaniem drugiej jezdni. Całkowita długość tego fragmentu wynosi ponad 7,8 km, a wykonawca – firma Polaqua – ma już zrealizowane niemal 70 proc. wszystkich zaplanowanych prac. Nowa trasa ma być oddana do użytku w maju 2024 roku.
Na etapie projektowania pozostają również inne kluczowe odcinki, na które drogowcy wciąż czekają na wydanie zezwoleń na realizację inwestycji (ZRID). Po ich uzyskaniu wykonawcy będą mogli niezwłocznie przystąpić do budowy, a jeśli nie pojawią się żadne przeszkody, można spodziewać się ich ukończenia do 2028 roku.