Stellantis i Iveco na drodze ku przyszłości elektromobilności
Stellantis Pro One, jeden z czołowych producentów samochodów użytkowych w Europie, właśnie ogłosił nową współpracę z firmą Iveco, która obiecuje dynamiczny rozwój w segmencie elektrycznych dostawczaków. Obie firmy podpisały umowę, która dotyczy produkcji dwóch nowych modeli elektrycznych pojazdów dostawczych, opartych na nowoczesnej platformie Stellantis Pro One, przeznaczonej dla średnich i dużych aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,8 do 4,25 tony.
Luca Sra, prezes oddziału pojazdów użytkowych Grupy Iveco, podkreślił zasadność tej współpracy, wskazując na fachową wiedzę Stellantis oraz ich silną pozycję rynkową we Włoszech i na całym kontynencie. „Jestem przekonany, że ta zwycięska współpraca przyniesie korzyści naszym europejskim klientom, a przede wszystkim pomoże im odnieść sukces w zakresie usług logistyki ostatniej mili” – stwierdził Sra, cytowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Iveco z radością zapowiada, że nowe elektryczne dostawczaki wzbogacą ich ofertę o innowacyjne i uniwersalne modele, co zwiększy konkurencyjność marki w segmencie samochodów dostawczych. Co ciekawe, podzespoły i modele elektryczne będą produkowane w Polsce, w gliwickiej fabryce Stellantis, która od 1996 roku zajmuje się wytwarzaniem pojazdów użytkowych.
Gliwicka fabryka, która wcześniej nosiła nazwę Opla, rozpoczęła produkcję użytkowych modeli, takich jak Fiat Ducato, Peugeot Boxer czy Opel Movano już w 2022 roku. W 2024 roku z linii produkcyjnych zaczęły zjeżdżać elektryczne Fiaty e-Ducato, które mogą stać się bazą technologiczną dla nowych modeli Iveco. Pojazdy te osiągają moc 270 KM, oferując maksymalny zasięg na poziomie 420 km oraz ładowność wynoszącą 1500 kg.
Nowe modele elektrycznych dostawczaków mają zadebiutować na rynku w połowie przyszłego roku, a Iveco planuje ich produkcję przez przynajmniej dekadę. Zwiększa to szanse na rozwój rywalizacyjny zarówno w Europie, jak i w kraju, gdzie również produkowane będą nowe elektryki. Oprócz produkcji w Gliwicach, nowe pojazdy będą montowane we włoskiej Atessie oraz w Hordain we Francji, co dodatkowo podkreśla międzynarodowy charakter tej współpracy.
W obliczu rosnącej potrzeby zrównoważonego transportu, inicjatywa Stellantis oraz Iveco może stanowić istotny krok w stronę dostosowania się do zmieniających się wymagań rynku i oczekiwań klientów, a także przynieść znaczne korzyści ekologiczne dla branży motoryzacyjnej.