Dopłaty na rowery wkrótce dostępne. Jakie kwoty i dla kogo?

Rząd wprowadzi nowy program dopłat do rowerów elektrycznych, który ma na celu wsparcie zakupu ekologicznych środków transportu. Program, oczekiwany już w drugim kwartale 2023 roku, zyskał akceptację ministerstwa klimatu i środowiska oraz ma na celu ułatwienie mobilności, szczególnie wśród osób wykluczonych komunikacyjnie.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Wyborczą.biz, nowy program dopłat dotyczyć będzie nie tylko standardowych rowerów elektrycznych, ale także rowerów transportowych i wózków rowerowych przeznaczonych do przewozu dzieci. Użytkownicy, którzy zdecydują się na zakup nowego jednośladu, będą mogli liczyć na dotację w wysokości do 50% jego ceny, jednak nie przekraczając 2500 zł. W przypadku pojazdów cargo oraz wózków rowerowych, maksymalny limit dotacji wzrasta do 4500 zł.

Warto zwrócić uwagę, że środki na dopłaty nie będą wypłacane przed zakupem roweru, lecz w formie refundacji po jego nabyciu. Oznacza to, że najpierw będziemy musieli wykonać zakup, a następnie złożyć odpowiedni wniosek, aby otrzymać zwrot kosztów na nasze konto bankowe.

Kryteria kwalifikacyjne rowerów

Nowe przepisy przewidują, że aby można było skorzystać z dopłat, rowery muszą spełniać określone warunki. Przede wszystkim, muszą być nowe, wyprodukowane nie później niż 24 miesiące przed zakupem. Dodatkowo, baterie tych rowerów również muszą być świeże, a ich produkcja nie może być starsza niż dwa lata.

Pojazdy objęte programem dotacyjnym muszą być wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej i posiadać certyfikat CE. Co więcej, ich akumulatory muszą spełniać regulacje zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542, co również wymaga oznaczenia CE.

Źródła finansowania programu

Na realizację programu przeznaczone zostaną łącznie 50 mln zł, które mają pochodzić z funduszu niskoemisyjnego transportu. Źródłem tych funduszy będą m.in. wpływy z podatku akcyzowego oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Jak podkreślił Paweł Augustyn, zastępca prezesa NFOŚiGW, projekt jest skierowany głównie do osób, które napotykają trudności w korzystaniu z komunikacji publicznej, takich jak osoby starsze czy mieszkańcy obszarów wiejskich.

Program ma na celu nie tylko promowanie wykorzystania rowerów elektrycznych, ale również aktywność fizyczną oraz ułatwienie dojazdów do pracy dla osób korzystających obecnie z tradycyjnych rowerów. Warto zaznaczyć, że z dopłat będą mogły skorzystać wyłącznie osoby fizyczne, co podkreśla rządowa intencja zapewnienia wsparcia indywidualnym użytkownikom.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31794501,doplaty-do-rowerow-elektrycznych-tuz-tuz-ile-wynosi-i-kto-moze.html

Inne popularne: