Stawki za badania techniczne pojazdów w Polsce, które od dwóch dekad nie uległy zmianie, stają się coraz bardziej nieaktualne w kontekście rosnących kosztów życia oraz wynagrodzeń. Głos w tej sprawie zabrało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, które podnosi kwestię konieczności zwiększenia opłat za te usługi.
Obecne stawki za badanie techniczne pojazdów są na poziomie 98 zł za samochody osobowe, a dla pojazdów z instalacją gazową wynoszą 162 zł. Takie kwoty obowiązują od 20 lat, mimo że przez ten czas minimalne wynagrodzenie w Polsce znacząco wzrosło. Warto przypomnieć, że minimalna płaca sprzed dwóch dekad wynosiła 824 zł brutto, co dziś wydaje się nie do pomyślenia dla pracownika.
Stowarzyszenie zwraca uwagę, że obecne stawki są nieadekwatne do rzeczywistych kosztów przeprowadzania badań, a ich urealnienie jest nie tylko kwestią sprawiedliwości, ale również stabilności całej branży. Jak podkreślają przedstawiciele organizacji, sytuacja jest na tyle poważna, że zagrożone jest funkcjonowanie ponad 5 tys. stacji kontroli pojazdów oraz miejsc pracy związanych z ich działalnością.
Interpelacje i brak zmian
W ciągu ostatnich lat przedstawiciele stowarzyszenia wielokrotnie kierowali interpelacje poselskie do ministrów infrastruktury oraz parlamentarzystów, jednak nie przyniosły one spodziewanych rezultatów. W obecnej kadencji sejmu posłowie różnych opcji politycznych zgłosili kilkanaście wniosków w tej kwestii. Pisma dotarły również do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz do premiera Donalda Tuska, ale na razie efektów tych działań nie widać.
Propozycje zmian i korzyści
W 2020 roku stowarzyszenie zainicjowało kampanię na rzecz podwyżki stawek o co najmniej 100 proc. W kwietniu bieżącego roku Komisja Infrastruktury w Senacie poparła postulaty dotyczące waloryzacji opłat i uznała je za priorytetowe dla ministra infrastruktury. Jednak do tej pory Ministerstwo nie podjęło działań legislacyjnych w tej sprawie.
Stowarzyszenie proponuje, aby wysokość opłaty za okresowe badania techniczne samochodów osobowych ustalić na poziomie 260 zł brutto. Zmiana ta mogłaby nie tylko poprawić sytuację przedsiębiorców, ale również przynieść korzyści dla budżetu państwa. Zwiększenie stawek przełożyłoby się na wyższe wpływy z tytułu podatków, co mogłoby generować dodatkowe setki milionów złotych rocznie.
Podsumowując, aktualna sytuacja w zakresie stawek za badania techniczne pojazdów wymaga pilnej interwencji. Wzrost opłat może przyczynić się do stabilizacji branży, poprawy sytuacji finansowej pracowników oraz zwiększenia wpływów do budżetu państwa. Warto, aby decydenci wzięli pod uwagę te argumenty i podjęli działania na rzecz zaktualizowania przepisów dotyczących badań technicznych.