Sezon motocyklowy to czas, kiedy na drogach pojawia się coraz więcej jednośladów. Nie tylko motocykliści, ale także kierowcy motorowerów i skuterów stają przed dylematami związanymi z przepisami oraz bezpieczeństwem na drodze.
W Polsce przepisy dotyczące motorowerów są dokładnie określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Motorower definiowany jest jako pojazd zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności nieprzekraczającej 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nieprzekraczającej 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h. Zgodnie z ustawą, do poruszania się motorowerem wymagane jest prawo jazdy kategorii AM. Istnieją jednak wyjątki, które pozwalają pewnym osobom poruszać się tymi pojazdami bez posiadania formalnych uprawnień, o ile spełnione są określone warunki.
Osoby, które przed 13 stycznia 2013 r. ukończyły 18 lat lub posiadały kartę motorowerową, mogą poruszać się motorowerem bez konieczności posiadania prawa jazdy, legitymując się jedynie dowodem osobistym lub kartą. Taki przepis budzi jednak kontrowersje, zwłaszcza gdy kierowcy modyfikują swoje pojazdy, zwiększając ich moc lub prędkość, co prowadzi do problemów związanych z prawem.
Według Kamil Szumny, policjanta z Policji Małopolskiej, modyfikacje motorowerów mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Zwiększenie mocy silnika ponad 4 kW lub prędkości powyżej 45 km/h narusza wymogi homologacji, co wiąże się z możliwością ukarania kierowcy mandatem w wysokości od 20 zł do 6 tys. zł. W przypadku kontroli policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, co wprowadza dodatkowe trudności dla kierowcy.
Bezpieczeństwo na drogach ekspresowych i autostradach
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest poruszanie się motorowerami po drogach ekspresowych i autostradach. Zgodnie z przepisami, tylko pojazdy samochodowe mogą poruszać się po tych drogach, dlatego jazda motorowerem w tych miejscach jest zabroniona. Kierowcom grozi mandat w wysokości 250 zł, a w sytuacjach stwarzania zagrożenia, kwota ta może wzrosnąć do 6 tys. zł. Jest to poważne wykroczenie, które może prowadzić do jeszcze większych konsekwencji finansowych, w tym grzywien sięgających aż 30 tys. zł.
Ubezpieczenie a modyfikacje pojazdów
Sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku, gdy kierowca motoroweru spowoduje kolizję. Większość towarzystw ubezpieczeniowych zastrzega, że ubezpieczenie odnosi się tylko do pojazdów zgodnych z wymaganiami technicznymi i homologacyjnymi. W związku z tym, w przypadku kolizji z modyfikowanym motorowerem, ubezpieczyciel może pokryć koszty naprawy, jednak później wystąpi z regresem do sprawcy w celu odzyskania wypłaconych pieniędzy, co może oznaczać sumy rzędu dziesiątek tysięcy złotych.
Sezon motocyklowy to czas radości, ale także odpowiedzialności. Zarówno dla motocyklistów, jak i kierowców motorowerów istotne jest, aby być świadomym przepisów oraz konsekwencji wynikających z nieprzestrzegania prawa. Bezpieczeństwo na drogach powinno być priorytetem dla wszystkich użytkowników.