Cła na chińskie samochody elektryczne wprowadzone przez Unię Europejską wpływają na rynek motoryzacyjny w Polsce, zmieniając pozycję popularnych marek oraz zwiększając konkurencyjność producentów z Państwa Środka.
Zmiany na rynku elektryków
W ostatnich tygodniach Unia Europejska wprowadziła cła na import elektrycznych pojazdów z Chin, co miało istotny wpływ na sytuację na rynku, szczególnie w listopadzie, kiedy to chińskie samochody elektryczne odnotowały spadek rejestracji o niemal 10 proc.. Wprowadzenie ceł wpłynęło w dużym stopniu na markę MG, która dotychczas zyskała popularność w Polsce. Z cłem wynoszącym 45,3 proc. rejestracje modelu MG spadły aż o 58 proc. w skali Unii Europejskiej.
Wzrost marki BYD
W tym samym czasie koncern BYD, będący światowym liderem w produkcji pojazdów zelektryfikowanych, przeżywa prawdziwy wzrost. Z cłem wynoszącym 27 proc. marka ta odnotowała 127 proc. wzrostu sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego, co czyni ją silnym konkurentem dla amerykańskiej marki Tesla. Interesujące jest, że BYD, zamiast koncentrować się na europejskich producentach, traktuje Teslę jako swojego głównego rywala na europejskim rynku. To niezwykle niepokojące dla zachodnich marek, które zdają się być w tyle za chińskim konkurentem.
Potencjalne zmiany na rynku
W związku z intensywną ekspansją BYD w Europie i ograniczeniami na rynku amerykańskim, eksperci przewidują, że możemy być świadkami istotnych zmian cenowych. Chińska marka jest gotowa konkurować cenowo, co może przyciągnąć europejskich klientów. Warto zauważyć, że BYD korzysta z ogromnego wsparcia państwowego, co może stwarzać dodatkowe wyzwania dla europejskich producentów, którzy muszą stawić czoła rosnącej konkurencji.
Perspektywy na przyszłość
Mimo że w listopadzie eksport chińskich samochodów notował spadek o 19 proc., przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie pozostaje niepewna. Kolejne miesiące mogą przynieść zarówno trwałe zmiany, jak i chwilowe zawirowania spowodowane nowymi regulacjami. Dla wielu uznanych europejskich marek nadchodzi trudny czas, a przyspieszenie chińskiej ekspansji na Starym Kontynencie zmienia reguły gry w branży motoryzacyjnej.