Chińskie Geely zaczyna sprzedawać swoje samochody w Polsce, co może wpłynąć na przyszłość spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za projekt Izerę. W ostatnich dniach ogłoszono, że Geely, które dotychczas współpracowało z EMP, nawiązało współpracę z firmą Jameel Motors, co może sugerować, że chińska firma straciła cierpliwość do polskiego projektu, który boryka się z problemami finansowymi i organizacyjnymi.
ElectroMobility Poland, od czasu zmiany zarządu, poszukuje nowego strategicznego partnera. Jak wynika z dostępnych informacji, chińskie firmy, w tym Geely i BYD, są brane pod uwagę jako potencjalni inwestorzy. BYD, będący wiodącym producentem samochodów elektrycznych, poszukuje możliwości rozwoju na rynkach europejskich, co czyni Polskę atrakcyjną lokalizacją dla ich inwestycji. Chiński koncern wykazuje zainteresowanie budową fabryki w Europie, co ma na celu uniknięcie europejskich ceł na import samochodów elektrycznych.
Nowe możliwości dla ElectroMobility Poland
EMP, oprócz nowego zarządu, ma także konkretne cele związane z poszukiwaniem nowego partnera, który pomoże w budowie zakładu produkcyjnego. Chińskie firmy mogą tu odegrać kluczową rolę, oferując nie tylko kapitał, ale także know-how w zakresie technologii elektrycznych. PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu) potwierdziła, że prowadziła rozmowy z BYD na temat potencjalnych inwestycji w Polsce. Choć nie ma jeszcze konkretów dotyczących budowy fabryki, zainteresowanie Chińczyków jest wyraźne.
Kwestionowanie przyszłości Izery
Futility w realizacji projektu Izera, który zmaga się z opóźnieniami finansowymi i restrukturyzacją, dodatkowo komplikuje fakt, że EMP nie ma aktualnej umowy z Geely. Oświadczenie spółki zaznacza, że konieczne są dalsze rozmowy z potencjalnymi partnerami technologicznymi. Geely, mimo wcześniejszej współpracy, już teraz i aktywnie poszukuje możliwości sprzedaży swoich samochodów w Polsce — co może stanowić dla Polaków, a także dla EMP, dźwignię rozwojową.
Potrzeba wsparcia finansowego
Realizacja projektu w nowym kształcie pozostaje niepewna. Decyzje rządowe, dotyczące finansowania z Krajowego Planu Odbudowy, są kluczowe dla przyszłości EMP i mogą wpływać na decyzję Chińczyków o potencjalnych inwestycjach. Rządowe zapewnienia o możliwości zrealizowania polskiego klastra elektromobilności utrzymują jednak nadzieję na odbudowę tego projektu, pod warunkiem uzyskania odpowiedniego wsparcia finansowego.
W obliczu zmieniających się warunków rynkowych i istniejących wyzwań, przyszłość EMP i projektu Izera wymaga od władz strategicznego myślenia i podejmowania szybkich decyzji, które mogą zadecydować o dalszym rozwoju polskiego przemysłu elektromobilnego. Brak stabilności finansowej może jednak skutkować trudnościami w pozyskaniu zagranicznych partnerów, co w kontekście rozmów z BYD staje się kwestią kluczową.