Chińska firma Geely ogłosiła, że rozpocznie sprzedaż swoich samochodów w Polsce, nawiązując współpracę z Jameel Motors. To wydarzenie staje się istotnym punktem w kontekście polskiego rynku elektromobilności i przyszłości projektu Izera, który miał być narodowym samochodem elektrycznym stworzonym przez ElectroMobility Poland (EMP).
Geely, które było partnerem strategicznym EMP, wyraziło niezadowolenie z trwających problemów z pozyskiwaniem finansowania, co miało wpływ na realizację projektu Izera. Nowe władze EMP, które przeszły istotne zmiany, planują dalszy rozwój, aczkolwiek projekt Izera został ostatecznie porzucony. W tej sytuacji spółka poszukuje nowego partnera, który byłby w stanie wspierać ich działania, a najpoważniejszym kandydatem wydaje się być chińska firma BYD.
BYD jako potencjalny partner
BYD, będący jednym z największych producentów samochodów elektrycznych na świecie, może rozważać inwestycje w Polsce, gdzie tereny przemysłowe są gotowe dzięki wcześniejszym planom budowy Izery. W chwili obecnej Chińczycy budują swoje fabryki w Węgrzech oraz Turcji, unikając unijnych ceł, jednak Polska może również stać się interesującą lokalizacją, szczególnie że Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wspiera napływ inwestycji zagranicznych do kraju.
PAIH potwierdziła, że BYD zgłosiło się do nich w celu uzyskania informacji dotyczących możliwych inwestycji. Choć rozmowy niekoniecznie dotyczyły budowy nowej fabryki, to jednak zainteresowanie ze strony BYD jest wyraźne. W tej chwili EMP intensyfikuje działania w kierunku nawiązania strategicznej współpracy, mając na celu rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Wyzwania i plany EMP
Obecnie EMP stanęło przed wieloma wyzwaniami, między innymi finansowymi, które znacząco ograniczają możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami. Po rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w kwietniu 2024 roku, projekt Izera, który był już w trudnej sytuacji, znalazł się w jeszcze gorszej. EMP zmierza ku nowym celom, jednak brak stabilności finansowej może być przeszkodą w przekonaniu firm takich jak BYD do długoterminowych inwestycji.
Na razie, w odpowiedzi na zapytania, przedstawiciele BYD odmówili komentarza na temat potencjalnej współpracy z EMP. Wciąż pozostaje więc niewiadomą, czy chińska firma zdecyduje się na budowę zakładu produkcyjnego w Polsce, co byłoby korzystnym krokiem zarówno dla niej, jak i dla lokalnej gospodarki.
Wnioskując z obecnej sytuacji oraz zapowiedzi EMP, przyszłość elektromobilności w Polsce może przybrać różne kierunki. Wciąż jednak brakuje konkretnych działań, które potwierdziłyby długo oczekiwany rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kontekście elektromobilności.