Chińska fabryka samochodów budzi kontrowersje: warunki pracy porównywane do niewolnictwa

Chińska Ekspansja w Brazylii: Problemy z Bezpieczeństwem Pracy i Nielegalnym Zatrudnieniem

W ostatnich miesiącach temat chińskich inwestycji w Ameryce Południowej budzi coraz większe zainteresowanie. Obok znanych rynków Europy i USA, chińskie koncerny, w tym jeden z największych producentów samochodów na świecie, firma BYD, postanowiły zainwestować w Brazylii, która zdaje się być obiecującym miejscem dla rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Niestety, realizacja tego ambitnego planu napotkała na poważne trudności.

Inwestycje w Camacari

BYD, który od pewnego czasu realizuje istotny projekt inwestycyjny w Camacari, gdzie wcześniej swoją produkcję prowadził Ford, planuje zbudować fabrykę zdolną do wyprodukowania ponad 150 tysięcy samochodów rocznie. W asortymencie mają znaleźć się modele takie jak Dolphin, Dolphin Mini, Song Plus i Yuan Plus. W teorii, pierwsze pojazdy miały zjechać z taśmy produkcyjnej już w 2025 roku, jednak pojawiły się poważne opóźnienia, które mogą wpłynąć na harmonogram uruchomienia produkcji.

Problemy z Zatrudnieniem

Przyczyną tych opóźnień stała się kontrola przeprowadzona przez lokalną inspekcję pracy. W jej trakcie ujawniono, że w budowie nowej fabryki zaangażowani byli nielegalni pracownicy z Chin. Aż 163 obywateli tego kraju pracowało w warunkach, które przypominali system pracy niewolniczej, co wzbudziło oburzenie brazylijskich władz. Oprócz naruszeń przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, inspekcja skontrolowała także warunki, w jakich pracownicy musieli pracować. Na ujawnionej liście zarzutów znalazły się m.in. nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa, przymusowa praca przez 7 dni w tygodniu oraz przetrzymywanie paszportów, co mogło uniemożliwić im swobodne poruszanie się.

Reakcja BYD

Na te doniesienia firma BYD szybko zareagowała, ogłaszając zerwanie kontraktu z agencją, która dopuściła się nielegalnego zatrudnienia pracowników. Jednak szczegóły dotyczące tej agencji nie zostały ujawnione; pozostaje więc pytanie, jaką odpowiedzialność poniesie. Warto zaznaczyć, że sprawa jest jeszcze w toku, a brazylijska inspekcja nie podjęła jeszcze decyzji w kwestii ewentualnych kar finansowych za stwierdzone nieprawidłowości.

Kwestią otwartą pozostaje przyszłość chińskich inwestycji w Brazylii. Incydent z nielegalnym zatrudnieniem mógł wpłynąć na postrzeganie chińskich koncernów w regionie i wywołać obawy dotyczące standardów pracy w międzynarodowych firmach. Czas pokaże, czy BYD oraz inne chińskie firmy będą w stanie skutecznie rozwiązać forsowane przez siebie problemy i kontynuować rozwój na tym obiecującym rynku.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,175394,31570301,tak-chinczycy-stawiaja-nowa-fabryke-samochodow-warunki-jak.html

Inne popularne: