BMW patentuje superkondensatory do szybkiego ładowania hybrydowych wyścigówek w minutę

BMW wprowadza innowacje w systemach hybrydowych, przyspieszając ładowanie do zaledwie jednej minuty.

BMW, znany niemiecki producent samochodów, prowadzi badania nad zastosowaniem superkondensatorów w systemach hybrydowych, aby znacznie poprawić czas ładowania. W kontekście motoryzacji wyścigowej, koncepcja ta przypomina rozwiązanie wykorzystane w Lamborghini Sian, gdzie BMW ma na celu skrócenie czasu ładowania hybrydowych pojazdów wyścigowych do zaledwie jednej minuty.

Superkondensatory jako klucz do szybkiego ładowania

W złożonym wniosku patentowym złożonym w Urzędzie Patentowym Niemiec BMW wyjaśnia, że połączenie superkondensatora o pojemności przekraczającej 20kWh z istniejącym systemem opartym na akumulatorach eliminuje wiele niedogodności związanych z tymi technologiami. Superkondensatory charakteryzują się dużo szybszym czasem ładowania w porównaniu do tradycyjnych ogniw. W aplikacji wspomniano o zaskakującym napięciu 3000 kW, co może zrewolucjonizować sposób, w jaki pojazdy hybrydowe będą się ładować. Strategia ta może być nie tylko korzystna dla BMW, ale także stanowić krok naprzód w całej branży.

Zalety zastosowania superkondensatorów

Jedną z kluczowych zalet superkondensatorów jest ich niska waga oraz zdolność do przechowywania większej ilości energii niż tradycyjne kondensatory. Ponadto, ich szybkie ładowanie i rozładowywanie nie wpływa na nie w ten sam sposób, jak na akumulatory, co oznacza większą trwałość i efektywność. Chociaż superkondensatory rozładowują się równie szybko, jak się ładują, BMW planuje wykorzystać tę funkcjonalność do stałego zasilania akumulatora samochodu, co może znacząco zwiększyć wydajność pojazdów.

Potencjał na torach wyścigowych

BMW dostrzega ogromny potencjał w zastosowaniu tej technologii na torach wyścigowych. „Dla klienta, który chce jeździć po torze, to może być szansa na ciągłą jazdę na fizycznych granicach z krótkimi przerwami (jedna minuta ładowania po około 5 do 7 minutach jazdy, na przykład po każdym czwartym okrążeniu)” – twierdzi firma. W przyszłości może to przekształcić pit stopy w raj dla pojazdów elektrycznych, z czasem ładowania zmniejszającym się nawet do 30 sekund.

Nowe możliwości w motocyklach BMW

Aplikacja patentowa obejmuje również motocykle BMW, co wskazuje, że producent jest zdeterminowany, by wprowadzać innowacje także w segmencie jednośladów. Takie podejście może przyczynić się do rozwoju technologii hybrydowych nie tylko w samochodach, ale również w motocyklach, co otwiera nowe ścieżki dla przyszłości motoryzacji.

W kontekście wyścigów wytrzymałościowych, takich jak Le Mans i Daytona, BMW może wykorzystać tą technologię do długotrwałej rywalizacji z konkurentami, zapewniając jednocześnie błyskawiczne ładowanie. Zastosowanie energii kinetycznej pojazdu, zamiast prostego systemu hamowania regeneracyjnego, daje dodatkowe możliwości, choć szczegóły tej koncepcji nie zostały na tym etapie podane do publicznej wiadomości.

Inwestycja w superkondensatory może zrewolucjonizować sposób, w jaki postrzegamy nowoczesne pojazdy hybrydowe, a BMW z pewnością stawia na czołową pozycję w tym zakresie, czego efekty mogą być widoczne w nadchodzących modelach.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/tech/bmw-files-supercapacitor-patent-thatll-charge-hybrid-racecars-one-minute

Inne popularne: