Elektromobilność, mimo dynamicznego rozwoju, napotyka na nieoczekiwane trudności, które mogą zaskakiwać nawet największych optymistów w branży motoryzacyjnej.
Problemy amerykańskiego lidera litu
W ostatnich miesiącach na czoło problemów w branży elektromobilności wysunęły się wyniki amerykańskiego koncernu Albemarle, który jest uznawany za największego na świecie producenta litu. Podczas podsumowania trzeciego kwartału 2024 roku przedsiębiorstwo poinformowało o stracie przekraczającej 1 miliard dolarów, co stanowi równowartość ponad 4 miliardów złotych. To kwota, która mogłaby z powodzeniem sfinansować budowę fabryki Izery w Jaworznie, co budzi poważne rozważania o kondycji finansowej producenta.
Kryzys w sektorze litu
Interesujące, że mimo złych wyników finansowych, wolumen sprzedaży litu wciąż rośnie. Głównie dzięki długoterminowym kontraktom, takim jak te z amerykańskim producentem samochodów elektrycznych, Teslą. Warto zauważyć, że przychody firmy w trzecim kwartale 2024 roku spadły o 1,35 miliarda dolarów. Aby zrekompensować te straty, Albemarle wdrożyło plan oszczędnościowy, który przewiduje redukcję zatrudnienia o 6 procent oraz zmniejszenie budżetu kapitałowego o połowę na przyszły rok. To działania skrajne, które mają na celu ustabilizowanie sytuacji finansowej koncernu.
Przyczyny problemów w branży
Jednym z kluczowych pytań, jakie pojawia się w kontekście trudności Albemarle, jest: Dlaczego amerykański gigant boryka się z problemami w produkcji litu? Odpowiedź leży w słabnącej sprzedaży samochodów elektrycznych. Po wycofaniu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych w krajach takich jak Norwegia i Niemcy, zauważono wyraźny spadek zainteresowania. Chociaż Norwegia ma marginalne znaczenie na rynku, Niemcy stanowią istotny rynek europejski i światowy, co ma swoje konsekwencje.
Dodatkowo, spadek sprzedaży samochodów elektrycznych przekłada się na niższą produkcję ich interesujących części, w tym składników do baterii. To prowadzi do nadpodaży surowców na rynku, co z kolei powoduje ich spadek wartości oraz kłopoty dla producentów, takich jak Albemarle, którzy polegają na stabilnym popycie. Wydaje się, że sektor litu ma przed sobą trudny czas, a dalszy rozwój rynku elektromobilności może wiele znaczyć dla przyszłości takich przedsiębiorstw.